,

کنترل فشار اتاق تمیز

کنترل فشار اتاق تمیز

به طور معمول یکی از مواردی که هنگام ساخت و طراحی اتاق تمیز یا کلین روم دارای اهمیت ویژه ای است و نیاز به توجه دارد موضوع فشار محیط است . این مهم است که هنگام بررسی مشخصات سیستم کلی در اتاق تمیز بدانید که به چه میزان فشار نیاز است و این فشار باید مثبت باشد یا منفی . پس از آن می توانید تجهیزات لازم برای کنترل فشار اتاق تمیز و اندازه گیری آن را معین می نمایید. گیج فشار یکی از ابزار های تعیین فشار در اتاق تمیز است .

دیتالاگر دما و رطوبت چیست؟

لازم به ذکر است که کاربردهای اتاق تمیز متفاوت است و به همین جهت است که فشارهای متفاوتی را نیز نیاز دارد در این جا به بررسی تفاوت های این دو مشخصه در اتاق تمیز می پردازیم.

فشار مثبت در اتاق تمیز

دستگاه مانیتورینگ فشار

هنگامی که میزان فشار در اتاق تمیز بیش از محیط اطرافش باشد ، فشار مثبت در آن ایجاد شده است این فشار را عمدتا با سیستم های تهویه ی مطبوع ایجاد می نماید . این سیستم می تواند هوایی مطبوع و تمیز را پس از فیلتر کردن به اتاق پمپ می نماید.

همان گونه که می دانید فضای اتاق تمیز کاملا ایزوله می باشد . حال زمانی که درب اتاق تمیز باز می شود و یا دریچه ای باز شود به جهت اختلاف فشاری که به وجود می آید باعث می شود هوای تمیز اتاق به سمت بیرون حرکت نکرده و از طرفی مانع ورود هوای محیط خارج می شود.

این نوع از اتاق تمیز می تواند باعث شود که آلودگی ها و گرد و غبار وارد محیط کنترل شده ی اتاق تمیز نشود و کاربرد آن می تواند در بیمارستان ها جهت مراقبت از بیمارانی باشد

که سیستم ایمنی آن ها آسیب دیده است و یا در کارخانه های تولید محصولات حساسی مانند میکرو چیپ ها مورد بهره برداری قرار گیرد.

فشار منفی در اتاق تمیز

مانیتورینگ فشار اتاق تمیز

حال زمانی که قرار است کنترل فشار اتاق تمیز بر روی فشار منفی باشد ، شرایطی ایجاد خواهد شد

که در داخل محیط سطح فشار را کم تر از فضای بیرون منظور می کنند این سیستم نیز توسط یک سیستم تهویه صورت می پذیرد که دائما هوای خارج را فیلتر کرده و به داخل اتاق وارد می کند روش کار بدین صورت است که هوا را در نزدیکی کف اتاق پمپاژ کرده و در نزدیک سقف مکش می نماید.

زمانی اتاق تمیز را با فشار منفی ایجاد می کنند که نیاز است آلودگی های داخل محیط کلین روم به محیط خارج نفوذ نکند . بنابر این زمانی که درب باز می شود این اختلاف و تفاوت فشار است که مانع خارج شدن این آلاینده ها خواهد بود.

کاربرد این نوع از اتاق تمیز در صنایعی مانند دارویی ، پزشکی و بیوشیمی است .

محققان در زمان تست های خود روی ترکیب های خطرناک و مضری کار می کنند و

یا تست های افراد بیماری که واگیر دارند را در این اتاق ها انجام می دهند و مهم است که این آلودگی های شدید از اتاق تمیز به خارج نفوذ نکند.

 تست اختلاف فشار در اتاق تمیز

مانیتورینگ فشار اتاق قرنطینه

همان گونه که توضیح داده شد میزان و کنترل فشار اتاق تمیز یکی از مهم ترین موضوعات در روند کار می باشد این مهم است

که کاملا مطمئن باشید که گردش و حرکت هوا از اتاق تمیز و اختلاف فشار های لازم با محیط خارج از آن به خوبی ایجاد شده باشد

این خاصیت سیالات است که از محیطی با فشار بالا به سوی محیطی با فشار کمتر در حرکت باشند . واحد اندازه گیری این اختلاف فشار های محیط پاسکال می باشد در حالت کلی اختلاف فشاری که بین مناطق تمیز می بایست ایجاد شود

بین ده یا پانزده پاسکال است .

به طور معمول اختلاف فشار پانزده پاسکال را مابین اتاق تمیز و اتاق بدون طبقه بندی در نظر می گیرند و اختلاف ده پاسکال بین دو اتاق تمیز می باشد .

هنگامی که می خواهیم اختلاف فشار مشخصی را مابین دو اتاق تمیز ایجاد کنیم

که بین آن ها دریچه های بازشو وجود دارد و یا راهرویی دو اتاق را به یکدیگر متصل کرده است کار ساده ای نمی باشد.

در این شرایط داشتن یک اختلاف فشار کمتر می تواند گزینه ای مناسب باشد تا جهت گردش هوا پیوسته به سوی صحیح و تعیین شده صورت پذیرد . کنترل فشار اتاق تمیز می بایست مطابق با استاندارد های تدوین شده ی کلین روم تنظیم شود.

اندازه گیری اختلاف فشار در کلین روم

دستگاه گیج یا فشار سنجی که در کلین روم مورد استفاده قرار می گیرد و می توان کنترل فشار اتاق تمیز را انجام دهد می تواند اختلاف فشار را بین صفر تا شصت پاسکال بخواند

که این میزان برای اختلاف فشاری که بین دو اتاق است مورد نیاز می باشد.

عملکرد فشار سنج های مورب بدین گونه است که به وسیله ی فشار سیال در یک لوله ی مورب که به سمت بالا می باشد کار می نماید . در این لوله هر تغییر کوچک فشار در لوله ی آن تا میزان شصت پاسکال را می توان مشاهده نمود.

سپس مایع در ستون عمودی حرکت کرده و با کمتر شدن قطر لوله فشار بیشتری به مایع و حرکت آن ایجاد می شود این موضوع می تواند تفاوت و اختلاف فشار بیشتر را اندازه بگیرد .

به عنوان مثال هنگامی که بخواهند افت فشار هوایی که از فیلتر عبور می کند را اندازه گیری نمایند.

بررسی کنترل فشار اتاق تمیز

کنترل فشار اتاق قرنطینه

برای آن که بتوان به خوبی کنترل فشار اتاق تمیز را انجام داده و اختلاف فشاری که بین اتاق تمیز و محیط وجود دارد

را اندازی گیری نمود ، بایستی با استفاده از سیستم های تهویه و ایجاد دمش و مکش هوا در محیط ، این کار را انجام داد .

 وجود یک دمپر در این فضا می تواند برای تنظیم افزایش و یا کاهش هوا موثر باشد.

این دمپر و لوله ای که به محیط مجاور منتقل می شود بایستی به خوبی پاک باشند .

اکنون می توان در این شرایط اختلاف فشار را اندازه گیری نمود

در برخی مواقع برای کنترل فشار ، فشار داخلی محیط را با یک منطقه ی مرجع مقایسه و اندازه گیری می نمایند

که در این حالت اختلاف ها می تواند با خوانش و تفریق محیط های مجاور باشد.

برخی از مقالات مهم ما: